Sosiaalinen asuntotuotanto törmäsi markkinauskovaisuuteen Pirkkalassa

28.4.2013

Vasemmiston esitys sosiaalisen asuntotuotannon käynnistämiseksi Pirkkalassa tyrmättiin valtuustossa 22.4.2013 Perusteluita ei sen kummemmin vaivauduttu esittämään. Onhan kovin moni vuokra-asuntojen myyntiä ajanut kuntapäättäjä edelleen päättämässä asioista. Markkinauskovaisuus näyttää kunnassamme olevan vallitseva oppi kaikesta vastakkaisesta todistusaineistosta huolimatta.

Aloitteen mukaan:

Pirkkalassa tehtiin edellisellä valtuustokaudella päätös myydä kunnan vuokra-asunnot yksityisille toimijoille. Tuon päätöksen jälkeen sosiaalisen asuntokannan osuus on alkanut pienentyä kunnassamme ja jatkossa näyttää siltä, että kohta vain hyvätuloisilla on varaa asua ”Palvelujen Pirkkalassa”.

Kehitykseen on saatava muutos. Markkinat eivät asiaa kykene hoitamaan. Tarvitaan yhteiskunnallista toimijaa eli Pirkkalan kuntaa. Paitsi tavalliset kuntaamme muuttavat työtä ja toimeentuloa etsivät ihmiset – erityisesti nuoret ja nuoret parit, myös erityisryhmät, kuten esimerkiksi maahanmuuttajat, vammaiset ja muut erityispalveluja tarvitsevat kansalaisryhmät pitää asuntorakentamisessa ottaa huomioon.

Markkinaehtoinen kovan rahan asuntotuotanto ei kykene ottamaan huomioon ihmisten erilaisuuden mukanaan tuomaa rikkautta; niille toimijoille vain euro on ”konsultti”.

Jotta tässä hienossa kunnassa olisi kaikilla mahdollisuus asua,

Esitämme, että Pirkkalan kunnan pitää välittömästi ryhtyä toimiin kunnallisen sosiaalisen asuntotuotannon käynnistämiseksi Pirkkalassa.