Automaatti korottamaan perusturvan asiakasmaksuja

30.12.2015 klo 12:00

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut nousevat jopa 30 %. Lisäksi on päätetty, että jatkossa niihin tulevat indeksikorotukset Pirkkalassa tapahtuvat automaattisesti.

Perusturvalautakunnassa päätettiin nostaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja vuoden 2016 alusta reippaasti. Tavanomainen indeksikorotus olisi ollut alle kahden prosentin tasoa, mutta valtakuntamme SSS-hallitus tarjosi kunnille lisäksi mahdollisuuden nostaa useita maksuja ns. erilliskorotuksella lisäksi 27,5 %. Näin siis jatkossa myös Pirkkalassa, toisin kuin esim. Tampereella. Terveyskeskuksen käyntimaksu nousee meillä 20,20 eurosta 28,70 euroon ja päivystysmaksu 29,30 eurosta 41,70 euroon!

Lisänä tähän soppaan perusturvalautakunta päätti, että jatkossa asiakasmaksuihin tehtävät indeksikorotukset eivät enää tule poliittiseen tarkasteluun, vaan ne toteutetaan virkamiesten toimesta. Aikaisemmin näihin maksuihin on liittynyt poliittista harkintaa, mutta nyt Pirkkalan poliitikot ovat vapauttaneet itsensä ikävistä korotuspäätöksistä. Kun maksut nousevat, ne nousevat. Ja aina maksimiin.

Pirkkalan nykyinen oikeistolainen meno on toki loogista; veroja ei voitu korottaa - ei niin millään. Sehän koskisi rikkaitakin (ei sentään pääomatuloja saavia). Sen sijaan lapsiperheisiin, sairaisiin, sosiaalisissa vaikeuksissa oleviin ja vanhuksiin kohdistuvia maksuja voitiin hyvin korottaa roimasti. Siis sossun luukulle jonoon vaan. Juhlapuheissa puhutaan toisinaan jostakin yhteisvastuusta, mutta meininki täällä on tosi kaukana siitä.

Jouni Kallioluoma (Vas)