Kunnan maksujen määrääminen pitää saada takaisin valtuuston päätettäväksi

15.2.2016

Pirkkalan Vasemmisto teki valtuustolle esityksen siitä, että kunnallisista maksuista päättäminen palautettaisiin valtuustolle. Nyt on erityisesti perusturvan osalta päädytty siihen, että maksujen korottaminen on virkamiesten velvollisuus, kun valtio korotukset mahdollistaa. Vastuu näistä päätöksistä kuuluu ja sen pitääkin kuulua poliittisille päätöksentekijöille.

Nykyisen Pirkkalan kunnan hallintosäännön 21 §:n mukaan valtuusto päättää maksujen yleisistä perusteista, uusien maksujen käyttöönotosta ja voimassaolevien maksujen poistamisesta.  Kunnanhallitus päättää maksujen muuttamisesta ja maksujen yksityiskohtaisista perusteista. Kunnanhallitus voi siirtää toimivaltaansa muille toimielimille ja viranhaltijoille.

Näin toimivaltaa on voitu delegoida ja sitä on delegoitu. Viimeksi perusturvalautakunnan alaisten sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen indeksitarkistusten osalta päätösvalta annettiin viranhaltijalle, joka siten joutuu virkavastuulla toteuttamaan indeksitarkistukset ilman että maksujen korottamiseen liittyisi mitään poliittista harkintaa.

Poliittisten päättäjien pitää ottaa vastuu poliittisista päätöksistä. Veroilla ja toisaalta erilaisilla maksuilla kerättävien tulojen välinen jako on mitä suurimmassa määrin poliittista päätöksentekoa.

Koska haluamme palauttaa poliittista valtaa takaisin poliittisille päätöksentekijöille, esitämme, että Pirkkalan kunnan hallintosäännön 21 § muutetaan kuuluvaksi seuraavasti:

21 § Maksujen määrääminen

Valtuusto päättää kaikkien uusien maksujen käyttöönotosta, voimassaolevien maksujen yksityiskohtaisista perusteista ja muuttamisesta sekä niiden poistamisesta.

Pirkkalan valtuustossa 15.2.2016