Vasemmiston vuosikokous: Helaakallio takaisin Pirkkalaan

4.4.2016

Pirkkalan Vasemmiston vuosikokous valitsi puheenjohtajakseen edelleen Jouni Kallioluoman. Muut johtokunnan jäsenet ovat Marketta Hyvärinen, Jouko Koivunen (uusi), Mikko Kuoppa, Rauno Lehtinen ja Hannele Ranta.

Vuosikokouksessa pohdittiin myös lähiajan poliittisia tavoitteita. Tampereella toimiva Pirkkalan mielenterveyskeskus Helaakallion klinikka on toiminut ”väliaikaisesti” jo useiden vuosien ajan Tampereella, kun se sisäilmaongelmien takia joutui pois entisistä Pirkkalassa olleista tiloistaan. Vasemmisto katsoo, että klinikan palauttaminen Pirkkalaan on nyt käynnistettävä mitä pikimmiten.

Yksimielisesti kannatettiin myös subjektiivisen päivähoito-oikeuden palauttamista kaikille Pirkkalan lapsille sekä ainakin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuihin vuoden alusta tehdyn 27,5 prosentin ns. erilliskorotuksen poistamista. Vasemmiston mielestä verotus on oikeampi tapa rahoittaa kunnan palveluja kuin asiakasmaksut. Veroja maksavat tuloja saavat kuntalaiset, kun taas asiakasmaksut esimerkiksi tässä tapauksessa kohdistuvat vanhuksiin ja sairaisiin riippumatta siitä, onko heillä tuloja lainkaan.

Merkittävien koulurakennusinvestointien hoitamiseksi, valtionapujen vähentyessä ja kunnan palvelutarpeiden kasvaessa myös veroprosentin nosto on lähiajan realismia. Palvelujen Pirkkala pitää olla kaikille kuntalaisille.

Jouni Kallioluoma, Pirkkalan Vasemmistoliiton pj.