Pirkkalan aktiivipassi etenee, subjektiivinen varhaiskasvatusoikeus ei

12.3.2018

Pirkkalan vasemmiston valtuustoaloite aktiivipassista etenee kunnan valmistelussa myötätuulessa. Sen sijaan vasemmiston esitys subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden palauttamisesta tyrmättiin valtuustossa.

Aktiivipassin käynnistämiseen on vuoden 2018 talousarviossa varattu määrärahaa 10 000 euroa. Aluksi maksullinen kuntosali voisi toimia pilottikohteena pirkkalalaiselle aktiivipassille. Tulevaisuuden suunnitelmissa on Tampereen joukkoliikenteen matkakortin käytön laajentaminen myös Pirkkalan hyvinvointia edistäviin palveluihin, mikä mahdollistaisi aktiivipassin liittämisen matkakorttiin. Odottelemme mielenkiinnolla passin käyttöönottoa ja siitä kertyviä kokemuksia.

Subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden palauttamista ajanut valtuustoaloite oli käsittelyssä helmikuun valtuustossa. Valmistulussa esitettiin käsitys, jonka mukaan jokaisella lapsella on subjektiivinen oikeus varhaiskasvatukseen vähintään 20 tuntia viikossa ja tätä laajempaan varhaiskasvatukseen tarpeiden mukaan ja se riittää. Lisäksi lapselle on järjestettävä varhaiskasvatusta kokoaikaisesti, jos se on tarpeen lapsen kehityksen, tuen tarpeen tai perheen olosuhteiden takia taikka se on muutoin lapsen edun mukaista.

Varhaiskasvatusoikeuden leikkaaminen mm. työttömiltöä tosiasiallisessti jakaa lapsia kahden kerroksen väkeen ja aiheuttaa muutenkin vaikeuksia kaikkein heikoimmassa asemassa oleville perheille. On melkoinen kynnys esittää, että perheellä on jotakin sillä tavoin pielessä, että lapsen edun mukaista olisi kokoaikainen varhaiskasvatus. Lisäksi vuoden alussa voimaan tullut ns. aktiivimalli edellyttää, että työttömän tulee keinolla millä hyvänsä koittaa työllistyä, mikä voi olla vaikeaa, jos päivähoitopaikkaa ei saakaan ns. lennossa. Subjektiiviseen varhaiskasvatusoikeuteen taatusti palataan vielä.