Pirkkalan Vasemmistoliiton vuosikokous 2020

16.3.2020

Maapoliittista ohjelmaa ei saa romuttaa Pirkkalan Vasemmistoliiton vuosikokouksessa 15.3. valittiin puheenjohtajisto ja johtokunta. Yhdistyksen puheenjohtajana jatkaa Jouni Kallioluoma. Varapuheenjohtajana toimii edelleen Rauno Lehtinen ja rahastonhoitajana Anne Lehtinen. Johtokunnan muut jäsenet ovat Senni Almusa, Jouko Koivunen, Mikko Kuoppa, Hannele Ranta ja Jouni Rasi.

Keskustelua vuosikokouksessa herätti se, että maanantain valtuustolle tulevassa kaavoituskatsauksessa esitetään uusia kaavoituksia käytännössä pelkästään yksityisten maille ns. maankäyttösopimuksilla. Se on vastoin kunnan maapoliittista ohjelmaa ja tulee meille jokaiselle kalliimmaksi kuin se, että ohjelman mukaisesti kaavoitettaisiin pelkästään kunnan omistuksessa olevia maita. Maankäyttösopimuksista hyötyvät ennen kaikkea ne, jotka osallistuvat kaavoituksen myötä käynnistyviin rakennushankkeisiin.

Pirkkalan menestyksellinen maapoliittinen ohjelma, joka on tuottanut kuntalaisille kymmenien miljoonien eurojen säästöt, on nyt ajautumassa vaikeuksiin. Kunnan ei todellakaan ole taloudellisesti järkevää kaavoittaa muita kuin omia maitaan. Vasemmisto kysyykin vakavasti, kenen tavoitetila voi olla jakaa yhteisiä varojamme vain joillekin gryndereille, kun samaan aikaan paineet mm. terveyden- ja vanhustenhuollossa kasvavat ja toisaalta kuntavero pitäisi pitää kohtuullisena?