Sosiaaliselle luototukselle tuli tarvetta

20.5.2020

Helmikuun valtuustossa käsiteltiin valtuustoaloitteita, joiden käsittely on kesken. Vanhin niistä oli sosiaalisen luototuksen käyttöön ottaminen Pirkkalassa, Rauno Lehtisen ym. valtuutettujen valtuustoaloite joulukuulta 2016. Se on edelleen valmisteltavana hyvinvointilautakunnassa. Valtuuston päätöksen mukaan asia otetaan uudelleen käsittelyyn, kun asiaa koskevat maakunta- ja soteuudistuksen ratkaisut ovat selvillä. Niitä saadaan vielä varmaan odottaa pitkään.

Helmikuun jälkeen moni asia on koronaviruksen takia muuttunut muutamassa viikossa aivan ratkaisevasti. Monet ovat joutuneet työttömiksi, lomautetuiksi tai sulkemaan yrityksensä ja toimeentulosta on yhtäkkiä tullut vähintäänkin niukkaa. Pikavippifirmat elävätkin nyt kulta-aikoja, vaikka hallitus on niiden korkotasoon puuttumassa.

Nyt jos koskaan olisi aika nostaa Pirkkalassa kiireelliseen valmisteluun sosiaalinen luototus. Sitä on ”painettu villaisella” melkoisen pitkään. Sosiaalisella luototuksella kunta voisi myöntää edullisia luottoja ihmisille, jotta nämä pääsisivät vaikeiden aikojen yli. Koronatilanteen helpottaessa odotetaan talouden lähtevän nopeaan nousuun. Siinä vaiheessa lomautetut kutsutaan takaisin töihin ja työnsä menettäneille työmarkkinat taas avautuvat. Sosiaalisella luototuksella voitaisiin nykyisessä poikkeustilanteessa välttyä monelta inhimilliseltä katastrofilta ja kunta kuitenkin saisi rahansa takaisin aikojen normalisoituessa.