Jouni Kallioluoma Pirkkalan vasemmiston pormestariehdokkaaksi

7.12.2020

Pirkkalan Vasemmiston pormestariehdokas Jouni Kallioluoma

Pirkkalan Vasemmistoliitto päätti kokouksessaan 3.12.2020 valita varatuomari Jouni Kallioluoman vasemmiston pormestariehdokkaaksi ensi vuoden kuntavaaleissa.

Vasemmisto hioo vielä vaaliohjelmaansa, mutta paljolti pysytään tutuissa tärkeissä vasemmiston teemoissa. Kannatamme julkisin voimin järjestettyjä peruspalveluja, sosiaalityötä, terveydenhuoltoa, varhaiskasvatusta, koulutusta sekä yhdyskuntarakenteen julkista rakentamista ja omistusta.

Ihmisten perustarpeet eivät ole eikä niitä saa alistaa kauppatavaraksi. Silti sekä kolmannella sektorilla että yksityisillä toimijoilla on ja pitääkin olla oma osansa palvelutuotantoa. Palvelutuotannon hallinnan pitää kuitenkin olla yhteisissä käsissä joko kunnan tai jatkossa maakunnan päätännässä.

Vasemmisto vaatii, että sosiaaliseen asuntotuotantoon pitää ainakin Tampereen seutukunnalla saada aikaan jollakin tavoin julkisomisteinen toimija tai nykyisten sellaisten on otettava merkittävästi isompi rooli alueella. Pelkästään markkinaehtoisesti toimivat yritykset eivät ole riittävästi kiinnostuneet valtion kanssa tehdyn seutukuntaa velvoittavan ns. MAL-sopimuksen velvoitteiden täyttämisestä. Yksittäisillä kunnilla ei ole rahkeita velvoitteitaan nykymuodossaan täyttää.