Sosiaalinen asuminen Pirkkalassa – katoavaa kansanperinnettä?

3.7.2014

Synkät pilvet kerääntyvät Hakatien aravavuokra-asuntojen ylle (kuva: Jouni Kallioluoma)

Pirkkalan kunnanhallituksessa oli 16.6.2014 käsittelyssä lausuntopyyntö Suomen Vuokrakodit Oy:n hakemuksesta aravarajoituslain mukaisista rajoituksista vapauttamiseksi Hakatie 1:n vuokrataloissa. Vasemmisto vastustaa Hakatien asuntojen poistamista aravasäännöstelystä. Asia palautettiinkin uuteen valmisteluun. Hakemus oli selvästi perusteeton, mutta riittääkö jatkossa poliittista tahtoa hankkeen alasampumiseen?

Suomen Vuokrakodit Oy on perustellut hakemustaan kohteen huonokuntoisuudella sekä sillä, että nykystandardit ja energianormit täyttävän talon aikaansaamiseksi olisi ainoa vaihtoehto talojen purkaminen.

Vapautus aravasääntelystä voidaan myöntää, jos se edistää alueen asuntomarkkinoiden toimivuutta tai ehkäisee asuntojen vajaakäyttöä sekä tästä aiheutuvia taloudellisia menetyksiä, tai muusta erityisestä syystä. Kasvukeskusalueilla ja muilla sellaisilla paikkakunnilla, joilla vuokra-asunnoille on kysyntää, asuntomarkkinaperusteinen rajoituksista vapauttaminen ei ole yleensä mahdollista, vaan sille on oltava jokin poikkeuksellinen erityinen syy.

Hakatien kohteen väitetystä huonokuntoisuudesta ei esitetty mitään selvitystä, pelkkä väite. Vasemmiston käsityksen mukaan hakijan pitää pystyä esittämään poikkeuksellinen erityinen syy hakemukselleen. Selvityksenä tulisi olla puolueettoman tahon tekemä kuntokartoitus sekä selvitys niistä toimenpiteistä, joita kohteen kunnostamiseksi ja kunnossa pitämiseksi on tehty, jotta kohteen korjausedellytyksiä ylipäänsä voitaisiin arvioida. Pirkkalan Vasemmiston mielestä ei voi olla niin, että laiminlyömällä kiinteistön kunnossapidon voisi vapautua aravarajoituksista.

Hakemuksessa mainittua vaatimusta nykystandardit ja energianormit täyttävän talon aikaansaamisesta ei ole olemassa. Valtajoukko maassamme olevista rakennuksista on sellaisia, että ne eivät viimeaikaisia energiatehokkuusvaatimuksia täytä. Sillä perusteella ei kuitenkaan voida vaatia kaikkea vanhaa rakennuskantaa purettaviksi, ei myöskään Hakatien kohdetta. Energiaremontin tekeminen kohteessa sitä vastoin olisi todennäköisesti liiketaloudellisestikin kannattava investointi.

Vuokra-asuntoa jonottaa Pirkkalassa jatkuvasti n. 250–300 hakijaruokakuntaa. Pirkkalassa ei vuonna 2013 valmistunut ainuttakaan aravarajoitusten alaista kohdetta. Koko Tampereen seudullakin jäätiin selkeästi alueen kuntien ja valtion välillä tehdyssä maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevassa ns. MAL-sopimuksessa asetetuista tavoitteista, vaikka väestömäärä kasvaa. Pääosa tänä vuonna valmistuvista aravavuokra-asunnoista on tarkoitettu erityisryhmille, joten ne eivät mitenkään korvaa nyt haettuja ja jo aikaisemmin myönnettyjä ennenaikaisia vapautuksia. Ennenaikaisia vapautuksia aravasääntelystä on kunnan vuokra-asuntokannan myymisen jälkeen myönnetty 96 asuntoon. Jos nyt haettaviin asuntoihin kohdistuvat rajoitukset poistetaan, merkitsee se edellisten lisäksi 28 asunnon poistumista sosiaalisen asumisen piiristä Pirkkalassa.

Pirkkalassa rakennetaan kyllä vuokra-asuntoja, mutta lähinnä ns. kovan rahan sellaisia. Niiden vuokrataso pitää huolen siitä, että vähätuloisilla ei kuntaamme ole asiaa. Tämä lienee poliittisen oikean laidan toivekin. Jo nyt ollaan tilanteessa, jossa esimerkiksi sosiaalitoimistolla on vaikeuksia sijoittaa pulaan joutuneita perheitä asumaan, koska kohtuuhintaisia asuntoja ei kerta kaikkiaan ole. Eikä tilanne näytä helpottuvan, vaan päinvastoin.

On jo aika kysyä, kantaako Pirkkala oman vastuunsa yhteiskunnassa vai olemmeko todellakin niitä kermankuorijoita, mistä meitä niin kerkeästi syytetään?

Rauno Lehtinen, kunnanvaltuutettu (Vas), Jouni Kallioluoma (Pirkkalan Vasemmiston puheenjohtaja)